Sensursystemet under lupen: - Stort sprik mellom resultatene i ordinær- og klagesensur

Injuria.no • 21. oktober 2017

Av: Emilie Mellbye Rytter og Torgeir Holmøy 

I skoleåret 2015/2016 fikk 52,3 % av de som klagde på eksamenskarakteren i de obligatoriske emnene på jussen (alle fag på 1- 4 studieår) endret karakter [1] . Av de som fikk endret karakter, var hele 83 % til gunst.

For å få svar på hvilken tillit studentene kan ha til sensuren på fakultetet, og hvilke tiltak fakultetsledelsen kan iverksette for å forhindre stort avvik mellom ordinær sensur og klagesensur, sendte Injuria av gårde et par spørsmål til dekan Karl Harald Søvig og visedekan for undervisning Halvard Haukeland Fredriksen.

Hvorfor lønte det seg å klage i større grad i skoleåret 2015/2016 enn 2014/2015 [2] ?

-       Det vet vi ganske enkelt ikke. Vi må sammenligne klagestatistikken fra flere år før vi eventuelt kan snakke om en utvikling. Økningen i antall klager som fører til endring til gunst er ikke større enn at årsakene kan være knyttet til annet enn ulik sensurpraksis, for eksempel knyttet til en eller flere av eksamensoppgavene. Men generelt er vi bekymret over den store andelen av klager som fører til endring til gunst og vi følger situasjonen nøye.

Hvorfor lønner det seg, begge årene tatt i betraktning, å klage [3] ?  

-       Studenter som klager vil ofte ha fått tilbakemelding fra sensorene på at de ligger i grenselandet mot en bedre karakter eller oppleve at de er blitt for strengt vurdert. De vurderes deretter av sensorer som leser bunker av oppgaver som stort sett opprinnelig er vurdert til C eller D, og som nok derfor kan få et noe skjevt inntrykk av hva det realistisk sett kan forventes av studentene på den aktuelle eksamenen – de virkelig gode besvarelsene ligger jo ikke i klagebunkene. Det er også en utfordring for oss at de kursansvarlige har mindre kontroll med klagesensuren enn den opprinnelige sensuren. De kursansvarlige kan ikke involveres i sensuren av oppgaver som de tidligere har vurdert – typisk som ledd i nivåkontrollen. Vi har sett flere eksempler på at oppgaver som har vært nivåkontrollert av kursansvarlig, deretter er satt opp én karakter etter klage. Med det finnes selvfølgelig også oppgaver som er vurdert for strengt i ordinær sensur og hvor endring til gunst derfor er på sin plass. 

Hvilke tiltak setter fakultetet inn for å forhindre avvik mellom klagerunden og ordinær sensur?

-       Fakultetet har jobbet med denne problemstillingen helt siden ordningen med blind klagesensur ble innført i 2014. Den tidligere studiedekanen tok flere gode initiativ, blant annet bedre informasjon til klagekommisjonene, en begrenset nivåkontroll i klagesensuren og oversendelse til klagekommisjonene av A- og B-besvarelser for at de skal få et bedre grunnlag for å vurdere hva som kan forventes av studentene på den aktuelle eksamenen. Andre tiltak kan også være aktuelle – for eksempel knyttet til utformingen av eksamensoppgaver og sensorveiledninger.

Kan vi stole på at resultatene i ordinær sensur gir et treffende bilde av studentens prestasjoner når over halvparten av de som klager får ny karakter i klagerunden?

-       Vi må huske at for de fleste er ordinær sensur også den endelige. I underkant av 15 prosent av studentene klager. Summen av ikke påklagd og ikke endret sensurvedtak var i 2015/16 92,21 % av all sensur. Når klagen fører frem, er endringen stort sett på én karakter, enten opp eller ned. Vi vil aldri komme utenom at karakterfastsetting beror på en skjønnsmessig vurdering, hvor ulike sensorer kan bedømme samme prestasjon forskjellig. Det hører også med at fakultet har en svært jevn studentmasse med veldig flinke studenter (det er bare å se på inntakskravene). Ganske små forskjeller i prestasjoner kan derfor få ganske store utslag i sensuren, men tilhørende risiko for at ganske små endringer i klagesensorenes vurderinger, får tilsvarende store karakterutslag i klagerunden.  

Hva med de som ikke klager? Ingen klager på en A, men det kan vel like så gjerne være at de som får en “god” karakter ville fått den endret hvis besvarelsen deres hadde blitt vurdert på nytt i klagesensuren?

-       De fleste som får en A ville beholdt denne om besvarelsen hadde vært revurdert. Kanskje er nettopp en av forklaringene på forskjellen mellom ordinær sensur og klagerunden at klagesensoren ikke vurderer de beste besvarelsene.

 Hvor stort avvik mellom resultatene i ordinær sensur og klagesensuren er akseptabelt før det begynner å gå utover tilliten, både fra studentene og arbeidsgiverens ståsted, til sensursystemet i sin helhet?  

-       Som sagt blir mer enn 90 prosent av de opprinnelige sensurvedtakene stående, enten fordi de ikke påklages, eller fordi klagene ikke fører frem,  og vi har ingen indikasjoner på at arbeidsgivernes tillit til eksamens- og sensurordningen vår er svekket. Like fullt er avviket mellom resultatene i ordinær sensur og klagesensuren de siste årene så stort at fakultetet er bekymret og setter inn tiltak. Vi forstår derfor godt at studentene er engasjerte i saken. Samtidig kan kanskje denne saken også føre til at vi får et mer reflektert forhold til karakterer. Tradisjonelt oppleves karakteren som et utvetydig uttrykk for evner, selv om den bare reflekterer hva en student har prestert under gitte betingelser – skriftlig skoleeksamen uten tilgang til kilder og med betydelig tidspress.   

 

Klagestatistikk fra skoleåret 2015/2016:


[1] Innkalling til møte i Studieutvalget ved Det juridiske fakultet, Tirsdag 17. januar 2017. Sak 3/17 -2.

[2] Innkalling til møte i Studieutvalget ved Det juridiske fakultet, Tirsdag 17. januar 2017. Sak 3/17 -2.

[3] Innkalling til møte i Studieutvalget ved Det juridiske fakultet, Tirsdag 17. januar 2017. Sak 3/17 -2.

 

Av Christine Egebakken 26. juni 2025
Legally Blond er ikke bare en film – det er en rosa revolusjon i stiletthæler. Det er historien om en fullstendig unormal jente fra California som – med overdrevent mye «squeaking» og en videosøknad som aller mest minner om en søknad til Baywatch - forviller seg inn på Harvard Law med håp om å vinne mannen hun er HELT HUNDRE PROSENT sikker på at er «the love of her life». Sjokkerende spoiler: de ender ikke opp sammen. Elle Woods, spilt av Reese Witherspoon, er kvinnen som setter spørsmålstegn ved hele utdanningssystemet, akademisk elitisme og hvorvidt man trenger noe mer enn en A i «History of Polkadots» for å komme inn på verdens mest prestisjetunge jusstudium. Du vet hvordan man sier at verden er urettferdig? Her sitter vi – på jusstudiet i Bergen – ikke en gang det mest prestisjetunge jusstudiet i landet– og har kjempet oss hit med blod, svette og karakterkalkulator. Vi har vært bitchy helt siden vi lære hva «snitt» betydde, og flere av oss får angstutslett av å høre ordene «samordna opptak». At Elle Woods spaserer inn på Harvard Law med en video der hun diskuterer skjønnhetsprodukter i et badebasseng, føles ... ærlig talt som et slags overgrep mot de norske idealene: blodslit, selvforakt og jantelovsgodkjente prestasjoner. Det er klart at det også er noen tydelige paralleller mellom filmen og jussen i Bergen. I likhet med Elle Woods har vi forstått at merkelige kjæledyr er veien til suksess. Her må det likevel presiseres at vi har valgt en litt mindre ambisiøs løsning. Redde for forpliktelse og relasjoner av betydning har vi kun kollektiv samværsrett med våre kjæledyr her på Dragefjellet. Også i valg av kjæledyr lever Elle Woods opp til mottoet «Go big or go home!». Hva skriker vel ikke powerwoman mer enn en forvokst rotte ved navn Bruiser? Jusstudenter har i alle år belagt seg på at «vanlige folk» ikke aner hva som befinner seg inni vår elskede juss-boble – og vi har tvilt på om de noen gang vil forstå. Vi har derfor tatt oss litt kunstnerisk frihet i historiefortellingen av vår hverdag. Lenge klarte vi å opprettholde fasaden om at juss er et univers fylt med tunge bøker, dyre dresser og en uforståelig kompleksitet. Vi skapte mystikk, og en viss grad av frykt og beundring. Men, i 2004 raste fasaden sammen. Ene og alene fratok Elle Woods alle jusstudenter livsløgnen. Sannheten kom frem, og den var ubarmhjertig: Jusstudier er ikke annet enn en eneste lang dans på roser. Men heller ikke Elle Woods med sin rosa og parfymerte CV slapp helt unna vanskeligheter da hun begynte på Harvard Law. De aller fleste av problemene ble heldigvis løst gjennom den svært effektive manikyrbaserte mentorordningen. Hvis du en dag innser at du er på struttende vei inn i det juridiske mørket, må du ikke glemme at løsningen er et usunt intimt forhold til negledamen din. Det er rett og slett en undervurdert form for kollokvium. Med alle jusstudenters mentale helse i mente, stemmer jeg derfor for innføring av skjønnhetssalong også her på Dragefjellet: så snart som overhodet mulig, bare for å være på den sikre siden. Filmens klimaks må være når Elle slår fast at: «Happy people just don´t shoot their husbands. They just don´t». Trykk det på en t-skjorte og bær den med stolthet. La det bli ditt nye livsmotto. Print det ut, ram det inn – og heng det opp på lesesalen. Dette er et sitat som fortjener veggstatus. Så til slutt må vi snakke om den scenen - når professor Callahan, bestemmer seg for å være en upassende creep og legger hånden på låret til Elle Woods. Her kan vi ikke være for krasse mot filmskaperne, fordi alle vet jo at seksuell trakassering og overgrep på arbeidsplasser ikke fantes før #metoo bevegelsen kom i 2017. Allikevel tror jeg flere enn en jurist satte juristforeningskaffen i halsen av filmens løsning på hendelsen: Brooke Taylor – klienten som er tiltalt for drapet på sin mann – sparker Callahan og lar Elle Woods representere henne i stedet. I hvilket univers er løsningen på ekle professorer å gi en førsteårsstudent med null advokatbevilling, null rettssalspraksis og fargekoordinert notatblokk ansvaret for en kvinne tiltalt for drap? Dette er en løsning så urealistisk at selv amerikanske rettsserier stiller seg kritiske. Filmen er ikke annet enn glitter, rosa dresser og ekstrem tro på egne evner. Legally Blonde er kanskje ikke en juridisk lærebok. Mest sannsynlig er det ikke engang en god film. Men den gir òg en viktig rosa høyhælt påminnelse om at neglestell er viktigere enn man skulle tro. Og om alt annet feiler, og da skal du virkelig være ganske sikker på at det ikke er noen andre løsninger, så kan du alltids spørre seg selv: Hva ville Elle Woods gjort?
Av Mathea Kristoffersen, Camila Salazar Larsen, and Selma Z. Nasby - ELSA Bergen, Human Rights Researchgruppen 26. juni 2025
The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.