Saksbehandlingsmaskiner

Injuria.no • 20. februar 2018

Skrevet av Vebjørn Wold, medarbeider i Jussbuss.

Samfunnet styres av juss, m en utdanner vi jurister som forstår samfunnet?

Hvorfor bruker staten penger på at folk studerer historie? Hvorfor bruker staten penger på at folk studerer filosofi?  Humaniorastudenter  opplever gang på gang å bli konfrontert med spørsmål om de studerer noe matnyttig. Som jusstudent har jeg aldri opplevd å få dette spørsmålet. Jurister er sterkt etterspurt av både offentlige og private arbeidsgivere, og vi antas derfor å være matnyttige. Men kanskje hadde vi hatt godt av å bli tvunget til å forsvare jusstudiets eksistens i ny og ne. For hvilken tjeneste gjør vi egentlig samfunnet ved å utdanne jurister?

For å svare på det, må vi spørre: hvorfor har vi rett og juss? Rettsteoretikere tar som regel utgangpunkt i at rettens oppgave er å skape  normativ forutberegnelighet . Dette er på mange vis en kjedeligere måte å fremstille gammel politisk teori på – retten løfter oss ut av naturtilstanden der orden er basert på fysisk makt, og danner en ny, regelstyrt samfunnsorden.  Juss  er læren om hvordan man identifiserer disse reglene. I en rettstat er det et grunnpremiss at disse reglene er like bindende for alle. De skal ikke nødvendigvis behandle alle likt, men ingen skal være noe mer eller mindre bundet av det reglene sier. 

Det virker som det er bred enighet om at god rettshjelp styrker din reelle rettsstilling, og at god rettshjelp er lettere tilgjengelig for deg som har god økonomi. Så lenge vi har et marked som omsetter juridiske tjenester, og det er en betydelig sammenheng mellom hvor mye penger du kan bruke på rettshjelp og hvor sterk din rettsstilling er, har retten et stort problem. Da later den som den opphever en orden basert på fysisk makt med en orden basert på rett, mens den egentlig bare oppretter en ny orden basert på  økonomisk  makt. Jussen, så lenge den forstås som en ren handelsvare, er simpelthen på kollisjonskurs med sitt eget eksistensgrunnlag.  

Jussbuss er en studentdrevet rettshjelpsorganisasjon, som tilbyr gratis rettshjelp til vanskeligstilte. De menneskene vi forsøker å hjelpe til daglig, kjenner jussens indre selvmotsigelser på kroppen. De er levende bevis på at jussen ikke har oppfylt sitt ideal, at rettssikkerhet ikke betyr det samme for alle mennesker. Det kan være en fattig barnefamilie som ikke får mulighet til å påberope seg sitt utkastelsesvern når utleier vil ha inn mer innbringende leietakere. Det kan være flyktninger som ikke blir gjenforent med sine kjære  fordi de ikke får rettshjelp. Det kan være lavtlønnede arbeidstakere som ikke får sine sårt tiltrengte sykepenger.

Hvis man er enig i at denne ulikheten i tilgang på rettsmidler er et alvorlig problem, må man spørre seg selv: hvordan kan vi hindre at jussen blir en ren handelsvare, der tilgangen på rettsikkerhet bestemmes av størrelsen på lommeboken? 

For det første kan vi forsøke å gjøre de økonomiske forskjellene i samfunnet minst mulig. For det andre kan vi  gi  god rettshjelp så billig som mulig, blant annet gjennom en raus offentlig ordning for fri rettshjelp. For det tredje kan vi sørge for at juristene selv er bevisste på sin egen plass i alt dette. Og det er dette tredje poenget som er særlig interessant for ansatte og studenter ved de juridiske fakultetene. 

Morgendagens jurister må gjennom sin utdanning få verktøyene til å gjøre seg opp en kvalifisert mening om hvilke interesser de skal jobbe for når de skal praktisere juss ute i samfunnet. Vi må sørge for at de juridiske fakultetene utdanner jurister som besitter evnen til kritisk tenkning og en viss grad av innsikt i rettshistorie, rettsfilosofi og større samfunnsprosesser. 

Når man kaster et blikk på studieplanene til de juridiske fakultetene i Norge, ser man at mange slike "dannelsesfag" er gjort til en del av studieplanene. Fakultetene forsøker etter beste evne å inkorporere disse perspektivene i utdanningen, det kan det ikke være tvil om. Det gis obligatorisk undervisning i etikk og eksamener i rettshistorie. Men spørsmålet er om det setter noe spor i studentene som utdannes. 

Det hjelper jo ikke å forelese om disse tingene hvis ingen hører etter. Det hjelper ikke å ha eksamen i rettshistorie og etikk hvis ingen bryr seg om karakterene i fagene. Alle signalene vi får fra arbeidslivet sier: "prioriter karakterer", "prioriter praktikum", "prioriter fag vi kan bruke deg til". De sier ikke "les på det som underbygger jussens sosiale funksjon og teoretiske integritet".

Studenter har nemlig en lei tendens til å lese på det som gir avkastning. Uavhengig av om du ønsker å jobbe i offentlig eller privat sektor, så ønsker du å være attraktiv på arbeidsmarkedet.

Advokatfirmaene spiller en særlig rolle her. De er den mest synlige potensielle arbeidsgiveren på de juridiske fakultetene, samtidig som de er en viktig aktør i det rettssamfunnet jussen studerer. Advokatvirksomhet er en helt legitim måte å tjene penger på, men de store advokatfirmaene har av naturlige grunner interesse av å framstille juss som nettopp en ren  handelsvare. Business-skolene verden over nektet å se farene ved de giftige lånene som veltet verdensøkonomien i 2009, fordi de hadde tette bånd til selskaper som tjente seg rike på den økonomiske teorien de støttet. Den samme dynamikken kan oppstå hvis advokatfirmaenes tilstedeværelse på fakultetene gjør samfunnskritiske rettsteorier mindre populære. De aktørene som tjener på at juss sees på som en ren handelsvare, er overalt på campus. De som taper på det, ser man sjelden. 

Det er derfor etter mitt syn ikke sikkert at rammene rundt jusstudiet er optimale, hvis man ønsker å utdanne noe mer enn saksbehandlingsmaskiner. Både karakterpresset, og det evinnelige fokuset på hva "arbeidsgiver ser etter", kaster alt for lange skygger over studiehverdagen til de aller fleste jusstudenter jeg har snakket med. Det er på tide med en skikkelig kulturendring.

 

 

Av Hannah M. Behncke, Eylül Sahin and Sabrina Eriksen Zapata – ELSA Bergen, Human Rights, Researchgruppen 24. april 2025
Oppression isn’t always loud - it can be the quiet erasure of culture and language, stripping minorities of their freedom to express who they are. Language and culture are two of the most important means to keep one's identity alive. Unfortunately, many minorities face extreme repression regarding their background. The Kurdish ability to perform their culture in Turkey has been a long struggle. This is still the case today, where the Kurdish minority face backlash for speaking their language. This article will look into the Kurdish fight to protect their identity in Turkey. To gain a deeper understanding of the diverse perspectives on this issue, we interviewed a Kurdish and a Turkish citizen of Turkey about their views on the Turkish state's treatment of Kurds. Legal basis Although several international legal frameworks exist to protect minority cultures and languages, Turkey has not incorporated them into its legal system. Article 27 of the International Covenant of Civil and Political Rights explicitly states that “minorities shall not be denied the right […] to enjoy their culture, [...] or to use their own language.” However, despite ratifying the ICCPR, Turkey made a reservation excluding Article 27. Similarly, the European Charter for Regional or Minority Languages requires minority languages to be accessible in education, judicial court proceedings, and in the media. However, Turkey has not ratified this charter. Domestically, the Turkish constitution does not recognize Kurds as a minority. In fact, article 42 explicitly prohibits the “teaching of any language other than Turkish as a mother tongue to Turkish citizens”.1 As a result, the Kurdish language lacks legal protection, unlike Ladino, Greek, and Armenian, which are safeguarded under the Treaty of Lausanne (1923).2 Historical overview After the Ottoman Empire's collapse, the 1920 Treaty of Sèvres promised Kurdish autonomy, but the 1923 Treaty of Lausanne nullified it, dividing Kurdistan among Turkey, Iran, Iraq, and Syria without self-rule.3 Under Atatürk, Turkey enforced homogenization, banning Kurdish in public, closing Kurdish schools, renaming villages (1924) and forcibly relocating Kurds—even though most Kurds did not speak Turkish.4 The state criminalized Kurdish, promoted Citizen, Speak Turkish! and justified relocations as a tool to suppress identity.5 The Sheikh Sa’id Rebellion (1925), led by Kurdish nationalists and Islamists, was brutally crushed, triggering long-term conflict. Martial law and mass deportations lasted until 1939, while uprisings in Ararat (1930) and Dersim (1937–38) faced massacres, bombings, and poison gas, drawing parallels to the Armenian Genocide.6 Allegations of British support for Kurdish rebels persist, but remain debated.7 Kurdish political movements resurfaced in the 1960s and 1970s, with the Kurdish Democratic Party of Turkey (1965) and the Marxist-Leninist PKK (1978) engaging in armed resistance. Turkey designated the PKK a terrorist group in 1997, followed by the US and EU.8 Forced displacement continued, with over a million Kurds migrating between 1950 and 1980 due to state violence and poverty.9 The 1980 military coup further suppressed Kurdish politics, banning education (1982) and publications (Law No. 2932, 1983).10 Despite lifting the language ban in 1991, Kurdish broadcasting remained illegal until 2002. From 1984 to 1999, Turkey destroyed 4,000 Kurdish villages, displaced three million people, and killed tens of thousands in its campaign against Kurdish insurgency.11 The 1991 language bill allowed limited private Kurdish use, but public use remained restricted. Some progress followed in the 21st century, including Kurdish-language broadcasts (2004), a state-run TV channel (2009), and Kurdish as an optional school subject (2012), though full linguistic and cultural rights remain elusive. Oral storytelling (Dengbêj) persisted despite restrictions. Between 2013 and 2015, Turkey’s peace talks with the PKK, involving Abdullah Öcalan, PKK commanders, and pro-Kurdish HDP intermediaries, collapsed—renewing conflict in southeastern Turkey.12 Arbitrary arrests, imprisonment, torture, and land dispossession persist, as security forces often fail to distinguish civilians from PKK members.13 How is the situation today? An estimated 12–20 million Kurds live in Turkey, making up approximately 14–23% of the country's population. The wide range in estimates is due to the absence of ethnicity-related data in official statistics and the social and political stigma that may lead some to conceal their identity.14 As Kurds originate from various countries, most today identify with the state in which they reside. Surveys suggest that many Kurds feel a strong sense of discrimination. Only 28% believe they are treated equally to ethnic Turks, while 58% report experiencing discrimination. Some have even been denied medical services and housing due to their ethnicity.15 To better understand these challenges, we spoke with a Kurdish individual from Elbistan, Turkey, who spent most of his life there before relocating. When asked if he had ever felt pressure speaking Kurdish in public, he recalled visits to public institutions where his family, unable to speak Turkish, had to use Kurdish, but were not allowed to. “It always made us feel fear and anxiety”, he said. He also described restrictions on Kurdish culture: “Whenever we listened to Kurdish music or played traditional games outside, we knew we were being watched. Some of my friends were even detained just for playing games with Kurdish music. It felt like our culture was a crime.” In contrast, a Turkish conservative nationalist offered a different perspective. While personally holding nationalist views, he answered the questions in general terms, arguing that Kurds are integrated into society and do not face systemic barriers. When asked if there was tension between Turks and Kurds in daily life, he dismissed the idea: “Generalizing Turkey’s sociology is difficult, but I don’t see any real barrier. I have Kurdish friends and colleagues, and background doesn’t matter to us. In cities like Istanbul, people aren’t judged based on race, religion, language, or culture.” Even though he acknowledged past discrimination, he viewed it as a historical issue rather than an ongoing one. While the two perspectives differ, they reflect broader discussions on the extent of cultural and linguistic inclusion in Turkey. Surveys suggest that many Kurds report experiencing discrimination, while some view Kurdish cultural expression as unrestricted. The extent to which Kurdish identity is freely expressed - or whether challenges remain - continues to be a subject of debate. The survival of Kurdish culture in Turkey In a survey conducted regarding Kurdish identity, only 30% of Kurds reported their Kurdish language skills to be “good”, and of this 30%, only 44% of them reported that their children had the same strong language skills.16 This suggests that it is harder for each passing generation to maintain and teach the Kurdish language. So how has the oppression impacted Kurdish ability to maintain their language? According to the latter interviewee “Kurdish is spoken openly, cultural traditions are practiced, and there are Kurdish-language newspapers and TV channels”. Media As mentioned above, the Turkish government continuously violates the “freedom of expression”. In 2021, Turkey was the country with most cases regarding violation to “freedom of expression” before the European Court of Human Rights.17 Regarding Kurdish media, there has been a consistent crackdown on Kurdish media platforms. There has also been consistent imprisonment of journalists either writing in Kurdish or regarding Kurdish repression. For instance, Nedim Turfent was sentenced to 8 years imprisonment in 2017 for covering the clashes between the Turkish army and the PKK. In his sentence, he was charged with “membership of a terrorist organization”.18 Education The Educational accessibility to teaching Kurdish has improved in the years. Students in cities with a high population of Kurds, can choose Kurdish as a subject in primary- and secondary school. In addition, some state level universities offer Kurdish programs. However, these educational means have been greatly criticized by Kurdish activists, in regard to the government lowering the quality of education by not supplying enough teachers and appropriate materials needed for the classes.19 Final remarks Language is not just a means of communication; it embodies history, culture, and identity. The Kurdish struggle for linguistic freedom in Turkey is a fight for existence, where legal barriers and social stigmas persist despite claims of progress. While the government insists on inclusivity, Kurdish activists highlight ongoing repression, and for many, fear and anxiety remain. The future of Kurdish identity depends not just on legal reforms but on broader acceptance within Turkish society. Whether true equality is within reach - or remains a distant hope - ultimately depends on who you ask.
Av Injuria 24. april 2025
I denne utgaven: Nordtveit, Ernst - " Rettar til nausttomt " - 1982