En vittig og energisk revy om selvopptatthet

Injuria.no • 22. mai 2021

Av Mari Aaby Møretrø

Terningkast 5

Tilgjengelig på vier.live 19.-23. mai klokken 19.00

Publikum har sikret seg noe godt i glasset og det rasler i popcorn. Klokka teller ned, lysene dimmes og stillheten senker seg. Kollektivet er klare for revy fra en litt slitt sofa i en noen-og-seksti kvadratmeters hybel på Nøstet.

Man kommer ikke fra at det er noe annet å sitte i sin egen stue foran en TV-skjerm, enn å sitte i en fullstappet Straffbar. Ingenting måler seg med stemningen, latteren og svetten der. Den ikke helt optimale lyden gjør at en mister en del punchliner, og musikknumrene får naturligvis ikke samme trøkk i heldigital form. Når disse likevel er såpass fengende og energiske som de er, gleder jeg meg allerede til neste år!

Når det er sagt, har denne gjengen gjort mye ut et dårlig utgangspunkt. Bare det at de klarte å stable en revy på beina i år er imponerende. Men ikke bare har de klart å lage en revy; de har klart å lage en vittig, sjarmerende og underholdene én. Innholdet er gøyalt og fremføres av en skuespillerstab som gjennomgående er overbevisende og selvsikre. Resultatet vitner om en gjeng som har brukt koronatiden godt.

Temaet for årets jusrevy er egoisme, slik navnet «Meg og Mitt» indikerer. Den pågående pandemien og smitteregelbruddene har virkelig fått frem hvor selvopptatte vi er. Egoisme er derfor dagsaktuelt, men skrivegruppa passer likevel på å ikke gå i fellen å la korona bli dominerende. Temaet er velvalgt ved å være bredt nok til å favne om en rekke ulike sketsjer, fra den nærsynte «Søt Musikk» om et nattebesøk som ikke ender helt som planlagt, til «Klimadommen» der blikket løftes.

s

Revyen holder seg løpende tett opp mot temaet, før trådene bokstavelig talt samles mot slutten. I revyens nest siste nummer møtes nemlig karakterer fra ulike sketsjer i et fellesnummer. Noen vil kanskje påstå at merkingen av sketsjer med «rød tråd», i overdreven grad tydeliggjør det som burde følge av sketsjene selv. Til det vil jeg si at jeg trolig ikke er alene om å like å få ting servert på et sølvfat. Denne tydelige røde tråden gjør at forestillingen fremstår som en gjennomtenkt helhet, tross oppdeling i 26 sketsjer.

Vanligvis kan en høre på reaksjonen i salen hvilke innslag som slår an. I denne salen var hvert fall «Middelklasserapperen» og «Et psykisk helsetriks» stor suksess. Førstnevnte er en ironisk tilnærming til den sexistiske, gjengbaserte og røffe hiphopkulturen, fra ståstedet til en veldig alminnelig middelklassegutt. Her straffer Edvard Tunby oss med noen bars (hehe) om idolet Øystein Sunde, reising med kollektiv og sparing i BSU. Dette musikkinnslaget er herlig kleint. Man har litt lyst til å gjemme seg under et teppe for å slippe å se på veivende armer og bein litt ute av takt, men samtidig vil man ha med seg hvert ord.

I «Et psykisk helsetriks» får Maria Lie Jordheim og Ingrid Klem vist frem sine musikalske ferdigheter i en sang om hvordan et ligg kan fikse det meste. På samme vis som sangen «Turn it Off» fra musikalen Mormonernes bok, som gir melodien og som teksten i «Et psykisk helsetriks» åpenbart er inspirert av, er dette en lettbeint og naiv sang om et tungt tema. Dette er en god håndtering av et tema det er vanskelig å håndtere i revykontekst; nemlig psykisk helse.

Alle sketsjene slår imidlertid ikke like godt an som disse. Slik skribentene Rasmus Reienes og Rahman Chaudry er inne på i programbladet, sies det at det er umulig å skrive en sketsj om to seler som svømmer rundt i norskehavet. Vi humrer litt forsiktig, og kaster spørrende blikk til hverandre på tvers av sofaen. Det sies man umulig kan lage en morsom sketsj om grusomhetene i skyttergravene i første verdenskrig. De har nok dessverre rett.

Samme hva StudVest eller andre måtte mene, sier jeg ja takk til mer juridisk sjargong! Som en jusstudent som kun bryr seg om meg og mitt, synes jeg Juridisk BI var blant kveldens beste sketsjer. Etter en vår med høylytt debatt om gradsforskriften, var et innslag om dette på sin plass. Dette gjøres på oppfinnsomt vis i form av en reklamefilm rettet mot kommende jusstudenter ved BI. Idéen er artig, manuset er godt og gjennomføringen er akkurat passe ekkel.

Foruten om når jeg ser The Greatest Showman, skulle jeg aldri så inderlig ønske jeg hadde noe som helst musikalsk eller teatralsk talent som under revy. «Meg og Mitt» var intet unntak. Man kan ikke annet enn å være sjalu på Ingrid Klem sitt skuespillertalent, Martine Melfaldssangstemme eller Tomas Skares gitarferdigheter. Jeg bøyer meg i støvet for disse, og mine andre kreative og flinke medstudenter som i år igjen har produsert en fantastisk forestilling, selv med dårligere forutsetninger enn tidligere.

Av Christine Egebakken 26. juni 2025
Legally Blond er ikke bare en film – det er en rosa revolusjon i stiletthæler. Det er historien om en fullstendig unormal jente fra California som – med overdrevent mye «squeaking» og en videosøknad som aller mest minner om en søknad til Baywatch - forviller seg inn på Harvard Law med håp om å vinne mannen hun er HELT HUNDRE PROSENT sikker på at er «the love of her life». Sjokkerende spoiler: de ender ikke opp sammen. Elle Woods, spilt av Reese Witherspoon, er kvinnen som setter spørsmålstegn ved hele utdanningssystemet, akademisk elitisme og hvorvidt man trenger noe mer enn en A i «History of Polkadots» for å komme inn på verdens mest prestisjetunge jusstudium. Du vet hvordan man sier at verden er urettferdig? Her sitter vi – på jusstudiet i Bergen – ikke en gang det mest prestisjetunge jusstudiet i landet– og har kjempet oss hit med blod, svette og karakterkalkulator. Vi har vært bitchy helt siden vi lære hva «snitt» betydde, og flere av oss får angstutslett av å høre ordene «samordna opptak». At Elle Woods spaserer inn på Harvard Law med en video der hun diskuterer skjønnhetsprodukter i et badebasseng, føles ... ærlig talt som et slags overgrep mot de norske idealene: blodslit, selvforakt og jantelovsgodkjente prestasjoner. Det er klart at det også er noen tydelige paralleller mellom filmen og jussen i Bergen. I likhet med Elle Woods har vi forstått at merkelige kjæledyr er veien til suksess. Her må det likevel presiseres at vi har valgt en litt mindre ambisiøs løsning. Redde for forpliktelse og relasjoner av betydning har vi kun kollektiv samværsrett med våre kjæledyr her på Dragefjellet. Også i valg av kjæledyr lever Elle Woods opp til mottoet «Go big or go home!». Hva skriker vel ikke powerwoman mer enn en forvokst rotte ved navn Bruiser? Jusstudenter har i alle år belagt seg på at «vanlige folk» ikke aner hva som befinner seg inni vår elskede juss-boble – og vi har tvilt på om de noen gang vil forstå. Vi har derfor tatt oss litt kunstnerisk frihet i historiefortellingen av vår hverdag. Lenge klarte vi å opprettholde fasaden om at juss er et univers fylt med tunge bøker, dyre dresser og en uforståelig kompleksitet. Vi skapte mystikk, og en viss grad av frykt og beundring. Men, i 2004 raste fasaden sammen. Ene og alene fratok Elle Woods alle jusstudenter livsløgnen. Sannheten kom frem, og den var ubarmhjertig: Jusstudier er ikke annet enn en eneste lang dans på roser. Men heller ikke Elle Woods med sin rosa og parfymerte CV slapp helt unna vanskeligheter da hun begynte på Harvard Law. De aller fleste av problemene ble heldigvis løst gjennom den svært effektive manikyrbaserte mentorordningen. Hvis du en dag innser at du er på struttende vei inn i det juridiske mørket, må du ikke glemme at løsningen er et usunt intimt forhold til negledamen din. Det er rett og slett en undervurdert form for kollokvium. Med alle jusstudenters mentale helse i mente, stemmer jeg derfor for innføring av skjønnhetssalong også her på Dragefjellet: så snart som overhodet mulig, bare for å være på den sikre siden. Filmens klimaks må være når Elle slår fast at: «Happy people just don´t shoot their husbands. They just don´t». Trykk det på en t-skjorte og bær den med stolthet. La det bli ditt nye livsmotto. Print det ut, ram det inn – og heng det opp på lesesalen. Dette er et sitat som fortjener veggstatus. Så til slutt må vi snakke om den scenen - når professor Callahan, bestemmer seg for å være en upassende creep og legger hånden på låret til Elle Woods. Her kan vi ikke være for krasse mot filmskaperne, fordi alle vet jo at seksuell trakassering og overgrep på arbeidsplasser ikke fantes før #metoo bevegelsen kom i 2017. Allikevel tror jeg flere enn en jurist satte juristforeningskaffen i halsen av filmens løsning på hendelsen: Brooke Taylor – klienten som er tiltalt for drapet på sin mann – sparker Callahan og lar Elle Woods representere henne i stedet. I hvilket univers er løsningen på ekle professorer å gi en førsteårsstudent med null advokatbevilling, null rettssalspraksis og fargekoordinert notatblokk ansvaret for en kvinne tiltalt for drap? Dette er en løsning så urealistisk at selv amerikanske rettsserier stiller seg kritiske. Filmen er ikke annet enn glitter, rosa dresser og ekstrem tro på egne evner. Legally Blonde er kanskje ikke en juridisk lærebok. Mest sannsynlig er det ikke engang en god film. Men den gir òg en viktig rosa høyhælt påminnelse om at neglestell er viktigere enn man skulle tro. Og om alt annet feiler, og da skal du virkelig være ganske sikker på at det ikke er noen andre løsninger, så kan du alltids spørre seg selv: Hva ville Elle Woods gjort?
Av Mathea Kristoffersen, Camila Salazar Larsen, and Selma Z. Nasby - ELSA Bergen, Human Rights Researchgruppen 26. juni 2025
The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.