Sensurfristen

Injuria.no • 26. desember 2018

Skrevet av Jonas Nielsen
 

Innen utløpet av 2018 skal Universitetsstyret ta et valg som vil påvirke studentenes hverdag i lang tid fremover. Det er hverken snakk om utvidelse av antallet kaffemaskiner eller ladestasjoner i auditoriene, men heller hvorvidt sensurfristen ved Det juridiske fakultetet skal fortsette å være på 5 uker. 

I Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) §. 3-9 fjerde ledd står det at hovedregelen for sensur av alminnelig eksamen «[…]skal foreligge innen tre uker […]». Fjerde ledd gir videre styret (Universitetsstyret) rett til å «gjøre unntak fra regelen[…] i det enkelte tilfelle». Styret har etter dette kompetanse til å opprette en midlertidig forskrift skulle det være et behov for lengre sensurfrist. 

Forskrift om frister for sensur av eksamen ved det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen (FOR-2013-12-11-1759) er en slik midlertidig forskrift, hvor fristen for eksamen i alle fag settes til 5 uker, jf. § 1a, og fristen for alle mastergradsoppgaver settes til 2 måneder, jf. §. 1b. I § 2 av denne forskriften står det at unntaket for Det juridiske fakultetet gjelder «[…]til og med 31. desember 2018[…]». For å kunne fortsette ordningen med 5-ukers sensurfrist vil fakultetet måtte søke til Universitetsstyret om ny tillatelse. Dersom tillatelsen ikke blir godkjent må fakultetet falle tilbake på den lovbestemte 3-ukers fristen.

3-ukers sensurfrist?

For mange høres kanskje 3-ukers sensurfrist ut som en god nyhet. Mangt en student har revet seg i håret frustrert og utålmodig over at sensuren bruker såpass lang tid. På den andre siden vil en innføring av 3-ukers sensurfrist ha den påregnelige konsekvensen at hver sensor får kortere tid til å gjennomføre oppgaveretting og karaktersetting. Skulle Dragefjellet bestemme seg for å gå tilbake til den originale 3-ukers fristen så vil dette få konsekvenser på hvordan sensurordningen er i dag. 

Elementer av dagens sensurordning som kan falle bort dersom 3-ukers fristen velges, er den kjente «nivåkontrollen». Denne kontrollen går ut på at hver sensor sender inn fem av de oppgavebesvarelsene han har rettet fra sin kommisjon som alle representerer det nedre sjiktet av hver karakter (svak A, svak B osv.). Nivåkontrolløren (kursansvarlig) vurderer så denne karakterfastsettelsen hvor sensor til slutt endrer karakteren etter de innspillene han har fått. Denne nivåkontrollen kan risikere å utgå om 3-ukers fristen velges, da det rett og slett blir for liten tid for en slik omfattende etterkontroll.

Undersøkelse

   

I en undersøkelse utført av Juridisk Studentutvalg svarte et tydelig flertall at de foretrekker den utsatte fristen på 5 uker. Hele 50.3 % av de spurte (322 svar totalt) skrev at de ønsket 5-ukers fristen, mens kun 38.2 % svarte at de ville gå tilbake til den originale fristen på 3 uker.

- Resultatet (med flertall for 5-ukers frist) var ikke overraskende, men riktignok viktig å bemerke seg at 38.2 % mener at 3 uker er best. Det er noe vi må ta med oss, sier leder i JSU, Benedicte Røvik. 

Undersøkelsen viste også en særlig liten tillit til sensuren. På spørsmålet om tillit svarte hele 47.6 % at de hadde liten eller veldig liten tillit til sensurordningen, mens hele 34.8 % forholdt seg nøytrale til spørsmålet. Kun en prosentandel på 17.6 % svarte at de har en stor eller veldig stor tillit, med sistnevnte kategori så vidt over 1 % av stemmene. Denne mangelen på tillit er ikke bare synlig i JSU sin undersøkelse. Ifølge Studvest stod det juridiske fakultetet for 1349 av de i alt 3237 eksamensklagene i 2017, noe som tilsvarer hele 41.7 % av alle totale klagene for det året. Andreplassen, med 549 klager, var det samfunnsvitenskapelige fakultetet. 

På undersøkelsen fikk også studentene muligheten til å selv skrive inn hvilket tiltak som de selv mente ville forbedre denne tilliten, og svaret var tydelig- studentene ønsker to sensorer. 

-  Med bare én sensor er det ikke rart at mange studenter har liten tillit til sensuren. Dersom vi hadde fått på plass to sensorer, tror jeg tilliten til sensuren blant studentene ville ha økt betraktelig. Dette ville trolig også fått ned antall klagesaker, påpeker Benedicte.  

- Det er også et klart flertall for å fortsette nivåkontrollen. Vi i JSU anser også denne kontrollen som et viktig tiltak for å gi studentene en tilstrekkelig sensur,i hvert fall når vi bare har én sensor, og hvis alternativet står mellom 3 uker uten, kontra 5 uker med, så støtter vi i JSU 5-ukers sensurfrist. 

På undersøkelsen svarte hele 67.1 % at nivåkontrollen var viktig eller veldig viktig å opprettholde. 


JSU-leder Benedicte Røvik. Foto: Malin Askevold Helle

Drømmescenario

- Det vi i JSU jobber for og har hatt som mål i semesterplanen, er å få på plass to sensorer. I tillegg mener vi at dersom vi får på plass to sensorer må neste steg være å se på sensurfristen på nytt. Vi mener, og vi har skrevet i vårt høringssvar til saken om sensurfrist, at når vi får to sensorer bør vi se på sensurfristen på nytt slik at også jusstudenter skal kunne få en 3-ukers sensurfrist slik som de fleste andre studenter. Det er ikke tvil om at det er en belastning å gå rundt i 5 uker å vente på sensuren. Enn så lenge vi bare har én sensor mener vi at det er viktig å beholde nivåkontrollen og derfor mener vi 5-ukers frist er riktig, sier Benedicte.

- En annen tilbakemelding vi fikk i forbindelse med spørreundersøkelsen var at det var flere som uttrykte misnøye med tilbakemeldinger på obligatorisk kursoppgave. Dette er noe vi ønsker å se på. Derfor vil vi på neste vaffelfredag neste uke, ha ”obligatorisk kursoppgave” som tema og i den forbindelse sende ut en spørreundersøkelse, legger Benedicte til. 

 

Av Christine Egebakken 26. juni 2025
Legally Blond er ikke bare en film – det er en rosa revolusjon i stiletthæler. Det er historien om en fullstendig unormal jente fra California som – med overdrevent mye «squeaking» og en videosøknad som aller mest minner om en søknad til Baywatch - forviller seg inn på Harvard Law med håp om å vinne mannen hun er HELT HUNDRE PROSENT sikker på at er «the love of her life». Sjokkerende spoiler: de ender ikke opp sammen. Elle Woods, spilt av Reese Witherspoon, er kvinnen som setter spørsmålstegn ved hele utdanningssystemet, akademisk elitisme og hvorvidt man trenger noe mer enn en A i «History of Polkadots» for å komme inn på verdens mest prestisjetunge jusstudium. Du vet hvordan man sier at verden er urettferdig? Her sitter vi – på jusstudiet i Bergen – ikke en gang det mest prestisjetunge jusstudiet i landet– og har kjempet oss hit med blod, svette og karakterkalkulator. Vi har vært bitchy helt siden vi lære hva «snitt» betydde, og flere av oss får angstutslett av å høre ordene «samordna opptak». At Elle Woods spaserer inn på Harvard Law med en video der hun diskuterer skjønnhetsprodukter i et badebasseng, føles ... ærlig talt som et slags overgrep mot de norske idealene: blodslit, selvforakt og jantelovsgodkjente prestasjoner. Det er klart at det også er noen tydelige paralleller mellom filmen og jussen i Bergen. I likhet med Elle Woods har vi forstått at merkelige kjæledyr er veien til suksess. Her må det likevel presiseres at vi har valgt en litt mindre ambisiøs løsning. Redde for forpliktelse og relasjoner av betydning har vi kun kollektiv samværsrett med våre kjæledyr her på Dragefjellet. Også i valg av kjæledyr lever Elle Woods opp til mottoet «Go big or go home!». Hva skriker vel ikke powerwoman mer enn en forvokst rotte ved navn Bruiser? Jusstudenter har i alle år belagt seg på at «vanlige folk» ikke aner hva som befinner seg inni vår elskede juss-boble – og vi har tvilt på om de noen gang vil forstå. Vi har derfor tatt oss litt kunstnerisk frihet i historiefortellingen av vår hverdag. Lenge klarte vi å opprettholde fasaden om at juss er et univers fylt med tunge bøker, dyre dresser og en uforståelig kompleksitet. Vi skapte mystikk, og en viss grad av frykt og beundring. Men, i 2004 raste fasaden sammen. Ene og alene fratok Elle Woods alle jusstudenter livsløgnen. Sannheten kom frem, og den var ubarmhjertig: Jusstudier er ikke annet enn en eneste lang dans på roser. Men heller ikke Elle Woods med sin rosa og parfymerte CV slapp helt unna vanskeligheter da hun begynte på Harvard Law. De aller fleste av problemene ble heldigvis løst gjennom den svært effektive manikyrbaserte mentorordningen. Hvis du en dag innser at du er på struttende vei inn i det juridiske mørket, må du ikke glemme at løsningen er et usunt intimt forhold til negledamen din. Det er rett og slett en undervurdert form for kollokvium. Med alle jusstudenters mentale helse i mente, stemmer jeg derfor for innføring av skjønnhetssalong også her på Dragefjellet: så snart som overhodet mulig, bare for å være på den sikre siden. Filmens klimaks må være når Elle slår fast at: «Happy people just don´t shoot their husbands. They just don´t». Trykk det på en t-skjorte og bær den med stolthet. La det bli ditt nye livsmotto. Print det ut, ram det inn – og heng det opp på lesesalen. Dette er et sitat som fortjener veggstatus. Så til slutt må vi snakke om den scenen - når professor Callahan, bestemmer seg for å være en upassende creep og legger hånden på låret til Elle Woods. Her kan vi ikke være for krasse mot filmskaperne, fordi alle vet jo at seksuell trakassering og overgrep på arbeidsplasser ikke fantes før #metoo bevegelsen kom i 2017. Allikevel tror jeg flere enn en jurist satte juristforeningskaffen i halsen av filmens løsning på hendelsen: Brooke Taylor – klienten som er tiltalt for drapet på sin mann – sparker Callahan og lar Elle Woods representere henne i stedet. I hvilket univers er løsningen på ekle professorer å gi en førsteårsstudent med null advokatbevilling, null rettssalspraksis og fargekoordinert notatblokk ansvaret for en kvinne tiltalt for drap? Dette er en løsning så urealistisk at selv amerikanske rettsserier stiller seg kritiske. Filmen er ikke annet enn glitter, rosa dresser og ekstrem tro på egne evner. Legally Blonde er kanskje ikke en juridisk lærebok. Mest sannsynlig er det ikke engang en god film. Men den gir òg en viktig rosa høyhælt påminnelse om at neglestell er viktigere enn man skulle tro. Og om alt annet feiler, og da skal du virkelig være ganske sikker på at det ikke er noen andre løsninger, så kan du alltids spørre seg selv: Hva ville Elle Woods gjort?
Av Mathea Kristoffersen, Camila Salazar Larsen, and Selma Z. Nasby - ELSA Bergen, Human Rights Researchgruppen 26. juni 2025
The discussion regarding authorities’ power to rename and acquire landmarks has gained severe relevance in 2025. Politicians around the world have mentioned unilateral interest in changing internationally recognized landmarks and to acquire new territories in foreign countries through financial transactions, as a way of territorial expansion and political power. This article will explain the political and legal scenario surrounding these allegations and exemplify the discussion by analyzing the cases of The Gulf of Mexico and Greenland. The naming of a landmark obeys international regulations and national law. International instruments like The United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS, 1982) and The International Hydrographic Organization Conventions, regulate the naming of maritime bodies. At a national level, countries have agencies with internal protocols and guidelines that must be followed to modify landmark names to respect historical, linguistic and cultural factors. The naming of landmarks has had a political use throughout history, to either promote or oppress a population. This oppression can occur at a national level, with indigenous populations hindering their agency, or at an international level, questioning the sovereignty of other states. In 2025, the Trump Administration renamed the ‘Gulf of Mexico’ as the ‘Gulf of America’. However, international treaties, including the International Boundary Treaty (1970) and The Cartagena Convention (1983), recognize the original name. While the U.S. can internally change it, an official international change requires treaty renegotiation or the use of dispute resolution mechanisms. Notwithstanding that an internal change in the U.S. does not affect international regulations, it influences the world for two reasons. First, U.S. tech owners, through digital tools, can shape public recognition of landmarks. Second, renaming a landmark of another country hinders sovereignty and deepens the global north-south divide. This shift gives the global north control over international conventions. For instance, some international companies have stated they will use the name ‘Gulf of America’ instead of ‘Gulf of Mexico’ to presumably avoid sanctions from the Trump Administration. Shifting to Greenland, the island has a long history of foreign control. It was a Danish colony until 1953, when Greenland entered the Danish ‘Rigsfællesskab’. Since the UN was founded, there has been a focus to end colonization. According to Chapter XI in the UN Charter of 1945, colonizing nations had to annually report on the conditions in their colonies. This applied to Denmark, but when Denmark changed their Constitution in 1953, Greeland’s status changed from colony to county. The inclusion was accepted by the UN on the basis that Greenland had decided independently. Still, controversy has arisen around Greenland´s actual consent. The Greenlandic Council approved, but no referendum was held. Due to the status change, Denmark no longer had to report to the UN. In Danish and Greenlandic political society, it has been questioned if there was a significant change after Greenland entered the Danish federal community, or if the constitutional change was merely a loophole to evade UN-reporting, making Greenland a ‘modern’ form of colony. However, Greenland has gained full self-governance in internal matters since 1953 but is still heavily dependent on Denmark. Donald Trump stated in his second presidential term that owning Greenland is “an absolute necessity”, and that he would not rule out using military or economic coercion to gain Greenland. Trump wants Greenland both for its huge potential for mining natural resources as well as the tactical military positioning the island poses. The question is whether there is a legal opportunity for Trump to acquire Greenland. The Danish government opposes the idea of Greenland being bought. And even if Denmark agreed to the purchase, a consent from the Greenlanders is likely needed in light of their right to self-determination. The right to self-determination is a new age development, mentioned in both the UN charter and in the first article of the UN human rights Covenants. A consent from both the Danish government and Greenlandic people will likely never happen. As a part of the self-rule law of 2009 § 21, Greenland can declare full independence by an approved referendum among the Greenlandic People and Danish parliament. Even though the Greenlandic government seems uninterested today, Greenland could legally join the U.S. of its own will, though it must first become independent. In brief, this text shows that renaming and acquiring landmarks, something many think belongs to the colonial past, still has relevance today. Stronger adherence to international frameworks is needed to avoid unilateral actions that hinder global stability.